kayhan.ir

کد خبر: ۴۲۱۰۸
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۳
نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با کیهان:

انتشار فکت‌شیت ایرانی جلوی گستاخی‌های آمریکا را می‌گیرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید فکت‌شیت یا فکت شیت ایرانی منتشر شود چرا که اظهارات شفاهی سندیت ندارد، تأکید کردند: چرا همان مطالب گفته شده در رسانه‌ها، مکتوب نمی‌شود تا عرصه برای اظهارات خلاف واقع آمریکایی باز نشود؟ طرفی می‌تواند به مذاکرات آسیب بزند که از جزئیات اطلاع دارد.

سرویس سیاسی-

مقام معظم رهبری در بیانات اخیر خود تأکید داشتند که: «مسئولین، مردم و به ویژه نخبگان را از جزئیات و واقعیات مذاکرات مطلع کنند، ما چیز محرمانه‌ای نداریم. این مصداق همدلی با مردم است.» اینکه مذاکرات باید شفاف و غیرمبهم باشد بر کسی پوشیده نیست چرا که در غیراین صورت طرفی برنده است و می‌تواند افکار عمومی را با خود همراه سازد که جزئیات را در اختیار مردم، جامعه نخبگان و مسئولین خود می‌گذارد. در حالی طرف ایرانی از ارائه فکت‌شیت یا فکت شیت ایرانی ممانعت می‌کند، طرف غربی در اعلامیه خود تمام جزئیات را رسانه‌ای کرده است.
مقام معظم رهبری نیز فکت‌شیت آمریکایی را در اغلب موارد خلاف واقع و مخدوش دانستند و فرمودند: «در همان حالی که این‌ها داشتند مذاکره می‌کردند، این بیانیه را آمریکایی‌ها نشستند و آماده کردند... اگر بنا باشد که این‌ها ملاک عمل قرار بگیرد، آن چه آنها نوشتند، قطعا ملاک عمل نخواهد بود.» درباره لزوم انتشار مکتوب فکت‌شیت مذاکرات لوزان گفت‌وگویی با نمایندگان مجلس انجام شده که در ادامه می‌آید.
اگر فکت‌شیت منتشر نشود
نمایندگان پیگیری خواهند کرد
اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این مورد به خبرنگار کیهان گفت: قبل از تأکید مقام معظم رهبری، نمایندگان مجلس به آقایان ظریف و عراقچی و همین طور به تیم مذاکره‌کننده این توصیه را داشتند که هر چه سریع‌تر باید یک سند ارائه شود. چند روز پیش با آقای عراقچی به عنوان نماینده تیم مذاکره کننده، در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس صحبت شد و ایشان می‌گویند که فکت‌شیت آماده شده اما انتشار آن به دستور رئیس جمهور بستگی دارد. آقای صالحی نیز می‌گوید توسط سازمان انرژی اتمی مطالب جمع آوری و به ظریف داده شده است. اما اگر تیم مذاکره‌کننده اعتقاد دارد که سند رونمایی شده آمریکایی‌ها دروغ است، چه لزومی دارد که سند خود را منتشر نمی‌کند.
کوثری با بیان اینکه تصمیم گیری باید براساس یک سند موجود و قابل ارجاع باشد، گفت: گفته می‌شود انتشار فکت‌شیت ایرانی به صلاح نیست، در حالی که همان مطالبی که الآن در رسانه‌ها گفته می‌شود، فقط باید مکتوب شود تا بشود به آن استناد کرد، فلذا نمایندگان مجلس این موضوع را حتما پیگیری خواهند کرد.
وی ادامه می‌دهد: مقام معظم رهبری چندین بار فرموده‌اند که نباید مردم را از امور بدون اطلاع نگاه داشت چرا که ما پنهان کاری نداریم. بنابراین اگر فکت‌شیت ایرانی توسط تیم مذاکره‌کننده و دولت ارائه نشود نمایندگان این موضوع را پیگیری می‌کنند. هنگامی که طرف ایرانی مسائل خود را مطرح نمی‌کند، عرصه برای اظهارات خلاف واقع آمریکایی باز می‌شود و فقط بر گستاخی آمریکایی‌ها می‌افزاید. کما اینکه دو روز پیش کنگره فشارها را بیشتر کرد تا هر توافق دولت آمریکا با تأیید کنگره امکان عملی یابد. تیم دیپلماسی ما نیز باید در این امور از مجلس کمک بگیرد نه آن که بی‌اعتنا باشد و مردم را نیز در جریان مسائل نگذارد.
فکت‌شیت منتشر نشود
 با ساز و کار  متفاوتی پیش می‌رویم
بیژن نوباوه وطن نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار کیهان گفت: این هفته 213  امضا از نمایندگان مجلس جمع آوری و خواسته شد که فکت‌شیت ایرانی منتشر شود. این نامه و پیام بیش از آن که متوجه تیم مذاکره‌کننده داخلی باشد، متوجه آمریکایی‌ها است. اگر فکت‌شیت ارائه شده آمریکایی نابرابر با تفاهم مشترک بین ایران و آمریکا است، پس مسائلی مطرح شده که نمایندگان باید بدانند. انتشار  فکت‌شیت تضمینی برای جلوگیری از اقدامات و زیاده خواهی‌های آمریکایی‌ها است. این نماینده مجلس در ادامه توضیح می‌دهد: گفته‌های شفاهی در جلسات علنی و غیرعلنی هیچ مدرکی دال بر قطعیت مطالب ندارد و بر ابهام می‌افزاید. در نامه نمایندگان مجلس نیز آمده که انتشار فکت‌شیت ایرانی به شفافیت موضوع کمک می‌کند. در غیراین صورت نمایندگان مجلس به این موضوع با دیده دیگری و ساز و کار متفاوتی نگاه خواهند کرد. انتشار شفاهی با مکتوب متفاوت و ناکافی است و اگر این گفته‌ها مکتوب نشود، تأیید فکت‌شیت آمریکایی‌ها است که مورد پذیرش ما نخواهد بود و معانی ناخوشایندی به دنبال دارد. هرچند نمایندگان دوست ندارند به این مسئله سوء ظن داشته باشند.
ادامه این روند توسط دولت
نقض عهد در سال همدلی است
علیرضا زاکانی دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار کیهان گفت: یکی از رویه‌های غلطی که تیم مذاکره‌کننده از ابتدا تا حال دنبال کرده این است که هم اطلاع رسانی مناسبی به ملت رشید ایران بویژه نخبگان جامعه و مسئولین کشور انجام نداده و علاوه بر این  همیشه در  یک فضای مبهم و غیرشفاف مذاکرات را دنبال کرده است. در حالی که طرف مقابل شفافیت بیشتری نشان داده، هر چند در این مسیر حرف‌های غلط و دروغ پردازی‌هایی را هم بیان کرده است. اما بطور کلی آنها با نوع رفتار و شرایط ما به ازای خود اتفاقا توانسته‌اند افکار جهانیان، کشورها و شرکای هم راستا با خود را شکل داده و جبهه‌ای مقابل ما ایجاد کنند. زاکانی در ادامه توضیح می‌دهد: نسبت به طرف مقابل نباید رودربایستی و انفعال داشت. بلکه باید پنهان کاری را کنار گذاشته و صریح مسائل را مطرح کنیم، چیزی که برای پنهان کاری وجود ندارد. اگر این رویه ادامه یابد به نوعی نقض عهد در سال همدلی و هم زبانی است.
وی با توجه به گزارش‌های خبری و گفته‌های شفاهی در مورد بیانیه لوزان سوئیس، تصریح کرد: اشکال جدی کار این است که اغلب این گفته‌ها سندیت ندارد و در مقام حرف باقی می‌ماند و بعد هنگامی که نقد جدی بر آن صورت گیرد بیان می‌شود که «سهو اللسان» بوده و سندیت ندارد. باید این گفته‌ها از طرف وزارت خارجه و تیم دیپلماسی مکتوب شود تا ضمن رجوع به آن به عنوان یک سند، ضعف‌ها و قدرت آن را بتوان استخراج کرد. از این جهت این گفته‌های پراکنده و شفاهی خودش یک ضعفی را نشان می‌دهد که باید با ارائه چارچوب و فکت‌شیت جبران شود. آقای صالحی نیز در مجلس به صراحت بیان کردند که مقام معظم رهبری فرمودند مردم محرم‌اند و با آنها باید مسائل را مطرح کرد. رهبری در بیانات عمومی خودشان هم به این مسئله تأکید کرده‌اند. ضمن این، طرفی که بخواهد به مذاکره آسیب بزند کسی است که از جزئیات خبر دارد، باید تأمل کرد. ما حسن ظن داریم اما باید دقت را افزایش دهیم و نمایندگان باید بدانند که دوستانشان در مذاکرات چه چیزی به دست آوردند.
برای انتشار فکت‌شیت باید تأمل کرد
و هوشمندانه قدم برداشت
جواد جهانگیرزاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این مورد به خبرنگار کیهان گفت: همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند آمریکایی‌ها فکت‌شیت خود را قبل از اینکه مذاکرات به نتیجه برسد آماده کرده بودند، بنابراین معلوم است که خواسته‌های خود را در آن می‌گنجانند. آنها برای انتشار سند خود وقت گذاشته‌اند و به یکباره اقدام به این کار نکرده‌اند. از این جهت می‌طلبد اعضای مذاکره‌کننده ایرانی بعد از مدتی بررسی و کار کارشناسی، اقدام به طراحی فکت‌شیت خود کنند تا در موضع انفعال قرار نگیرند و از رقیب خود عقب نیفتند بلکه او را در تنگنا بگذارند. البته در این مرحله وزارت خارجه باید سریع‌تر عمل کند و به هنگام مناسب فکت‌شیت خود را به نحو احسن منتشر نماید تا شاهد افزایش طراز نظام دیپلماسی خود باشیم. هیچ جای نگرانی نیست و به تعبیر رهبر انقلاب هنوز هیچ توافقی صورت نگرفته و متن قابل اعتنایی وجود ندارد.
جهانگیرزاده ادامه داد: تردیدی نداریم که آمریکایی‌ها اهل خدعه و دبه در آوردن هستند اما باید در انتشار فکت‌شیت ایرانی تأمل کرد و هوشمندانه حرکت برداشت. فلذا براساس بیانات هوشمندانه و کارشناسانه مقام معظم رهبری حتما باید مردم در جریان امر قرار بگیرند چرا که پرونده هسته‌ای، ملی است و این حق ما است که بدانیم چه اتفاقی افتاده است. فکت‌شیت ایرانی هم باید سریع‌تر انتشار یابد همان طور که 213 نماینده مجلس این موضوع را تأیید کرده‌اند.